Cheesecake

Idag ska jag pröva mig på att baka en Cheesecake. Jag tycker att det är skit gott och de verkar inte vara så svårt att göra heller. Måste hadla innan jag hämtar grabben på dagis, de är ingen idé att ta med honom in på affären. Nej nej nej,det orkar vi verkligen inte med idag :) Tråkigt väder är det också, jag var ut en sväng nyss och hämtade posten och sopade bilen. Även om det är molnigt så stack det riktigt i ögonen för att det var så ljust, jag måste skaffa mig ett par riktigt snygga solbrillor!



Cheesecake grundrecept.
Detta behöver du;
ca 12 st Digestivekex
75 g Smör
 800 g Philadelfiaost
 4 st Ägg
 2 dl Socker
 1 msk Vaniljsocker
 2 msk Mjöl
 1/2 tsk salt
Frusna bär

Gör så här;

Smält smöret. Krossa kexen grovt i en matberedare. Häll i smöret och kör till en smulig smet.
Tryck ut blandningen i en bakform med löstagbar kant. Du behöver inte trycka upp smeten längs kanterna.
Det ska bara bli en bottenplatta. Ställ kallt.Värm ugnen till 175 grader.

Rör ihop philadelphiaosten med sockret och vaniljsockret en bunke.
Blanda ner vetemjölet och saltet och rör till en slät smet.

Rör ner äggen - ett i taget - så att de blandas ut ordentligt i smeten.

Häll i formen med kexbotten. Grädda i nedre delen av ugnen i cirka 45-50 minuter.
Kakan kommer att verka mjuk men den stelnar när den svalnar.
Dekorera med bär överst och låt stå i frysen.


Good luck!




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0